Top
Image Alt

A kísérletezés évadát zárta a Budapest Bábszínház

Hírek A kísérletezés évadát zárta a Budapest Bábszínház

A kísérletezés évadát zárta a Budapest Bábszínház

Formabontó kísérleti előadásokat és fesztiváldíjakat hozott az elmúlt évad a Budapest Bábszínháznak. A következő, 75. jubileumi évre programsorozattal és öt új bemutatóval készül a társulat.

A bábmozgató szakkörös gyerekek bemutatójával kezdődött a Budapest Bábszínház évadzáró társulati ülése, ahol elhangzott: 333 előadást játszott a teátrum a 2023/24-es évadban, a drámapedagógiai Mozgató Programnak 62 foglalkozása volt, 78 ezer néző látogatott el a színházba 98%-os látogatottsággal.

Ellinger Edina évértékelőjében büszkén emelte ki, hogy a Budapest Bábszínház bemutatkozott a legnagyobb hazai művészeti fesztiválokon. A Dekameron 2023 nagy sikerrel debütált a debreceni Deszka Fesztiválon, a Nem félünk a sötétben a XI. Kaposvári ASSITEJ Nemzetközi Gyermek- és Ifjúsági Színházi Biennálén elnyerte az ASSITEJ Üveghegy-díjat, azaz a Legjobb ifjúsági színházi előadás díját, valamint az „Új Generációs” zsűri különdíját is. A társulati ülés közben jött a hír: az OSZT-on a legjobb látvány díjával jutalmazták a Frankenstein című előadást. És még nincs vége a fesztiválszezonnak: napokon belül a Magyarországi Bábszínházak 16. Találkozóján mutatkozik be a Ponttól Pontig. kísérleti produkció.

Az igazgató elmondta: a kísérletezés évada volt ez a mostani. Ehhez hozzájárult a tavaly felélesztett Kísérleti Stúdió legújabb előadása, továbbá a többi bemutatóra jellemző merész dramaturgia és egyedi vizuális világ.

Szintén pozitív volt a fogadtatása a színház két innovációjának: elindította a saját Spotify csatornáját, ahol a Nem félünk a sötétben, Az utolsó bárány és a Péntek úr csodálatos barátai zenéjét nagy visszhang követi, valamint február óta havonta jelentkezik a bábszínház hiánypótló online magazinja, a GAPIT, amelyből a hírlevélre feliratkozott nézők tudhatnak meg érdekességeket.

A következő 2024/25-ös évad jubileumi lesz, a bábszínház fennállásának 75. évfordulóját ünnepli jövőre. Ez alkalomból dokumentumfilmre pályázik, kiállítással készül a teátrum, és egy nagykoncertet is terveznek az ünnepségsorozat keretében.

Két olyan bemutatóval indul a 2024/25-ös évad, amelyeket már ebben az évadban elkészített a színház. A szomjas troll-t augusztusban, a Hamupipőkét szeptemberben láthatja a közönség. A Hamupipőke legújabb bábszínházi adaptációját Gimesi Dóra, a teátrum irodalmi vezetője jegyzi, kisiskolás kortól ajánlott, és Kuthy Ágnes rendezi. A reményt adó mese ezúttal a kosztümös filmekből jól ismert korban, a 19. században játszódik. A Michac Gábor tervezte látványvilág központi elemei a gyönyörű jelmezek és a valódi csodákat színpadra varázsoló árnyjáték.

A nagysikerű Túl a Maszat-hegyen, valamint a Líra és Epika után Varró Dániel újabb művét mutatja be a Budapest Bábszínház. A Teszárek Csaba főszereplésével készülő egyszemélyes előadás, A szomjas troll a kötet három verses meséjét fűzi össze. Rendezője és zeneszerzője Cseri Hanna, a bábszínház zenei vezetője. A 6 éven felülieknek szóló zenés produkció az Ország Lili Stúdióban lesz látható.

Három további bemutatóval készül a bábszínház a következő évadban. Dániel András: Mindenki legyen kufli! című meséjét Ellinger Edina igazgató állítja színpadra a 3 éven felüli gyerekeknek. A nagysikerű könyv- és rajzfilmsorozat karakterei, az elhagyatott réten egy kupacban élő és folyamatosan különös kalandokba keveredő hét kufli ezúttal a Budapest Bábszínház Nagyszínpadát veszi birtokba, és élőben kíséri az előadást a Varázsgombák Zenekar.

2025-ben ismét Szikszai Rémusz rendez a teátrumban. A vihar és a Dekameron 2023 után Henrik Ibsen: Peer Gynt című drámai költeményét viszi színpadra. A skandináv népmesék ihlette szabálytalan fantasy egy ember élettörténete. Peer, a végtelen fantáziával megáldott-megvert fiatalember szerepből szerepbe ugrálva, virtuális világokon átrohanva menekül egész életében az élete elől, a képzelet és valóság folyamatosan egymásba játszó bábszínházi labirintusában. A 14 éves kortól ajánlott történet az Ország Lili Stúdióban valósul meg.

Igazi különlegességnek ígérkezik a Kár, hogy anyádat nem hoztuk el! vásári bábrevü. A készülő előadás célja nem kisebb, mint visszavezetni a felnőtteknek szóló népmesét a szélesebb köztudatba. A fiatal bábrendező, Gardenö Klaudia klasszikus vásári bábtechnikákon keresztül eleveníti meg a ma is érvényes, autentikus történeteket, melyet Hársing Hilda adaptál a Budapest Bábszínház számára. A szórakoztató, de elgondolkodtató zenés előadás 16 éven felülieknek szól, zenei világát a magyar népzene határozza meg, képi világa autentikus népi motívumokból és elfelejtett népszokásokból inspirálódik. Az Ország Lili Stúdióban mutatja be a bábszínház.

A társulathoz a következő évadtól Krucsó Júlia Rita bábművész csatlakozik. Mint minden évad végén, idén is szavazott a társulat. Így az év színészének járó Havas–B. Kiss-díjat Tatai Zsoltnak adta át Ellinger Edina. A Lellei Pál-díjjal olyan társulati tagot tüntetnek ki, akinek a színpadon kívüli munkája a legmeghatározóbb volt az évadban. Ezt idén Hoffer Károly bábművész, rendező, bábtervezőnek ítélte oda a társulat. A Kovács József-díjat két társulati tag kapta idén: Papp István kellékes és Hidegkuti Ferenc gépjárművezető, anyagbeszerző. Az évadban legtöbbet játszó színésznő már harmadik éve Pájer Alma Virág lett.

Fotó: Piti Marcell

Magyar Bábművészek Szövetsége

Állami- és magánbábszínházak, bábszínházi alkotók szövetsége.