Top
Image Alt

Ez történt a Vojtina Bábszínházban

Hírek Ez történt a Vojtina Bábszínházban

Ez történt a Vojtina Bábszínházban

Az Idesüss a figurásra! című hagyományos, egész napos rendezvényünkkel nyitottuk meg kapuinkat augusztus 27-én, amelyen ízelítőt adtunk az évad előadásaiból, rítusjátékaiból és bábkészítő foglalkozásaiból.

Szeptember közepén tartottuk évadunk első színháztermi premierjét, az ír mesén alapuló Óriásölő Margaretet, amely egy 2019-ben bemutatott előadás felújítása Gimesi Dóra rendezésében. Az Óriásölő Margaret élőzenés, bábos hőstörténet, lovagregény, amely az iskolás közönségnek szól a bátorságról, az önazonosságról és a történetmesélés erejéről.

Októberben felújítottuk az utoljára 2011-ben játszott előadásunkat, a Benedek Elek népmeséjéből Láposi Terka átiratában színpadra vitt A csudakard történetét, hogy a küldetésről, annak beteljesedéséről, és a felelősségvállalásról beszélgethessünk a gyerekekkel. A megőrizni tudás képessége itt nagyon fontos: képes vagyok-e megőrizni azt, ami rám bízatott. A történet előadója Magi Krisztina, muzsikus társa Béke Csaba.

Kortárs mesével fogadtuk a gyerekeket novemberben. Legújabb kamaratermi játékunk Tóth Gyula Gábor Mese a Mindenről, a Semmiről és más furcsa mesék című mesekönyve alapján készült Láposi Terka rendezésében. A mese egy gyermekszobába kalauzolja a közönséget, ahol egy apa-fia kapcsolat önfeledt, játékos pillanatait élhetik át a nézők tizenkét mesén keresztül. A játékot animáció és élőzene is színesíti. A történetek egyes fogalmai elvontak, erős filozófiai gondolatokkal árnyalt szürreális képzeletutazások, de a könnyed és gördülékeny történetvezetés, valamint az árnyalt humor Bandi ön-és világfelfedező útját kerek egésszé teszik.

 

A koronavírus-járvány, és az időszakos bezárást követően hosszú idő után tért vissza bábszínházunkba egy számunkra nagyon kedves program, a bábkészítő foglalkozás, melyre az évadban több alkalommal is várjuk a gyerekeket.  A kézműves foglalkozás mindig nagy öröm volt a csoportoknak, osztályoknak, ezt az örömöt szeretettük volna folytatni és kitágítani, még játékosabbá tenni. Első bábkészítő foglalkozásaink a Kemény Henrik életművét feldolgozó Világközép című kiállításunkhoz kapcsolódtak. A foglalkozás három lépésből áll: a kiállításon szembe nézünk Vitéz Lászlóval, megkeressük az összes ördögöt, majd mindenki elkészíti a saját Vitézét és ördögét, harmadik lépésben pedig életre keltjük bábjainkat.

Az ünnepi időszakban beköszöntött a téli szertartásjátékok ideje.  A Paradicsomjáték című mulatságban a társulat vidám karácsonyváró rítusjátékra hívta a három év feletti gyerekeket a bábszínház új, Kossuth utcai játszótermébe. Ezt követően a Menjünk el a látására! című bábtáncoltatással egybekötött betlehemes rítusjátékunkkal folytatódott a bábkészítő foglalkozások sora, amelyben csodálatos karácsonyi énekek és élő muzsika mellett elevenedik meg a karácsonyi történet.

A 2023/24-es évadban repertoáron tartottuk a közönség körében igen népszerű Vas Lacit, amelyet online mutatott be a Vojtina még 2020 decemberében, majd a koronavírus-járvány után a gyerekek egyik kedvencévé vált. A magyar mese- és mondavilág klasszikusát Benedek Elek meséje nyomán Markó Róbert és Tengely Gábor írta bábszínpadra.  A hőssé válás története új köntösbe öltöztetett hagyományos bábtechnikák segítségével, élőzenével fűszerezve kel új életre a bábszínház színháztermében.

A vásári bábjáték előtt tiszteleg a Vojtina a Vitéz László-Malombonyodalom című mesejátékkal. A magyar bábszínházi kultúra egyik legismertebb, legelevenebb alakja velünk él, sosem öregszik meg, jellegzetes, humoros szófordulatai pedig a kicsiket és a nagyokat is megnevettetik. A bábokat Baditz Dávid kelti életre, a darabot Schneider Jankó rendezte Veres András szövegkönyve alapján.

Decemberben játszottuk újra a Mese a madárfészekről című tanmesénket. A történet alapja Az asszony meg a madár című afrikai népmese, amelynek főszereplője, Fanka kivágja egy fa törzsét, elpusztítva ezzel a rajta lévő madárfészket. A madár, hogy együttérzésre és belátásra tanítsa az asszonyt, elrabolja tőle a gyermekét. A mi mesénk középpontjában az asszony belső útja áll az elvakult, önző akarástól a belátásig és a figyelemig. Szinte magától értetődő elvárás magunkkal szemben, hogy vigyáznunk kell másokra, a természetre, de vajon a mindennapi életben mennyire sikerül hűnek maradnunk saját értékrendünkhöz? Mennyire figyelünk a bennünket körülvevő élővilágra? A Vojtina Bábszínház előadása sok kérdést vet fel, amelyekről mindenkor érdemes elgondolkozni, de talán még soha nem voltak olyan időszerűek, mint napjainkban.

Nagy örömünkre újra indult a legkisebbeknek (3 hónap és 3 év közöttiek) szóló programunk, a Babugató is a Játszószínházban. A gyerekeket szüleikkel, nagyszüleikkel együtt fogadjuk a színpompás, harmonikus, játékokkal teli térbe, ahol a mondókákat, dalokat élő zene kíséri. A program életre hívásának nem titkolt célja volt, hogy a bábszínházunkban otthonra találjanak a családok: míg a nagyobb gyermek a színházterem előadását nézi, a karon ülő a másik szülővel a játszószínház termében fedezi fel a világot.

Az évad hátralévő részében az Arika, az elkápráztatóművész című, Kertész Erzsi regényéből készült bábelőadásunkat játsszuk a kisiskolás korosztály mindennapos élethelyzeteit, konfliktusait vizsgálva. Érdemes-e füllenteni csak azért, hogy érdekesnek tűnjünk? És egyáltalán: mitől érdekes vagy különleges valaki?  Márciusban mutatjuk majd be az Anna Kemp és Sara Ogilvie szerzőpáros Dave the lonely monster című képeskönyve alapján íródott, Zozó, a magányos szörny című darabunkat, amelynek fókuszában a barátság, az egymás iránti nyitottság és az előítéletek leküzdése áll. Áprilisban Mercs Máté egyetemi vizsgadarabját, a Nagyapám csizmáját állítjuk színpadra Markó Róbert rendezésében, Boráros Szilárd tervei alapján.

A Vojtina neve, vizuális megjelenése, a bábszínház hangulata évtizedek óta összefonódott a kiállításokkal. A bábszínház tárlatai ebben az évadban (Többszólamúság összefoglaló címmel) képzőművészeti kísérletek az anyagokkal, a színekkel, a felületekkel. Mindennel, ami a bábszínpadon életre kelhet, ami animációs jelenséget idézhet elő. A tárlatok elsődleges célja, hogy empirikus módon keltse fel a gyerekek figyelmét a bábos univerzum mérhetetlen szabadságára.

Magyar Bábművészek Szövetsége

Állami- és magánbábszínházak, bábszínházi alkotók szövetsége.